Hantera pappershandlingar och andra analoga format
Pappershandlingar och handlingar på andra analoga format ska förvaras i en förvaringsenhet, till exempel i en arkivbox.
I bland annat diariet och i personalakten ingår handlingar/information från flera processer. Akterna ordnas i diarienummerordning eller efter födelsenummer och inte efter processnummer. I det fall handlingarna i en process inte registreras i diariet ska den processen ordnas i en egen serie och förvaringsenheterna märkas med processnummer.
Arkivboxar med diarieförda handlingar märks med följande uppgifter:
- myndighetens namn
- innehåll ”Akter till diariet”
- diarienummer från – till
- att det är från 2019 samt
- nummer på boxen
Arkivboxar med personalhandlingar märks med följande uppgifter:
- myndighetens namn
- innehåll ”Personalakter”
- födelsenummer från – till
- att det är från 2019 samt
- nummer på boxen
Arkivboxar med en egen process märks med följande uppgifter:
- myndighetens namn
- namn på processen
- processnummer från – till
- att det är från 2019 samt
- nummer på boxen
Förvaringsenheterna placeras i nummerordning för respektive serie och förvaras i förvaltningen/ bolaget/stiftelsens arkiv.
Har ni frågor om hur förvaringsenheterna ska märkas - kontakta Regionarkivet.