Information innan du gör din beställning
Du kan endast beställa allmänna handlingar från verksamheter inom Region Stockholm från oss. Gäller det handlingar från andra delar av landet kontaktar du respektive region.
Skicka inte personuppgifter via e-post.
Steg för steg: Så här fyller du i din beställning
Steg 1: Jag beställer
Här fyller du i alla uppgifter om den journalen som du söker efter. Är det din egen journal så är det dina uppgifter du fyller i här. Är det en anhörig eller annans journal som du söker efter är det den personens uppgifter som du fyller i här.
När du är klar klickar du på Nästa.
Steg 2: Vårdgivare
Här fyller du i alla uppgifter om vilken vårdgivare/sjukhus och klinik/mottagning som beställningen gäller.
Om du inte vet vilken vårdgivare/sjukhus som du själv har besökt kan du begära ett registerutdrag över dina vårdkontakter så här.
Vill du göra en beställning för flera olika vårdgivare/sjukhus klickar du på Lägg till vårdgivare.
När du är klar klickar du på Nästa.
Steg 3: Mina uppgifter
Här fyller du i dina egna adressuppgifter så att vi kan skicka kopiorna till dig.
När du är klar klickar du på Nästa.
Steg 4: Leverans
Här behöver du godkänna kostnader för kopiering och rekommenderad post.
Du kan även välja ett eget högsta belopp, då ringer vi upp dig om kostnaden överstigen ditt ifyllda belopp. Tänk på att en egen journal aldrig kan överstiga 300 kronor. Läs mer om våra avgifter här.
När du är klar klickar du på Nästa.
Steg 5: Skicka
Här får du överblick av din beställning. Läs igenom beställningen noga och se till att alla uppgifter stämmer. Är det något du vill ändra klickar du på ändraknappen i den flik som du vill göra ändringen.
När du är nöjd med din beställning klickar du på Skicka beställning.
Du får alltid ett bekräftelsemejl med ditt ärendenummer till din e-postadress. Ärendenummer är bra att ha till hands om du behöver kontaktar oss.
Arkiv vi har hos oss
Vi förvarar handlingar från Region Stockholm, före detta Stockholms läns Landsting. Det mesta vi har är äldre avställda handlingar från pågående regionverksamheter. Vi har även handlingar från nedlagda, omorganiserade i visa fall privatiserade verksamheter.
Du som privatperson kan söka i våra arkiv via den nationella arkivdatabasen (NAD) på Riksarkivet:
Du som har tillgång till SLLnet hittar information om vilka arkiv vi förvarar här:
Har du frågor om våra arkiv och vill bli kontaktad fyller du i formuläret så hör vi av oss till dig
Vill du bli kontaktad?
Vanliga frågor och svar om beställningar
Vill du beställa handlingar eller annan information gör du det via våra e-tjänster.