Region Stockholm Regionarkivet

Mer om att beställa administrativ handling

För att vi ska kunna hjälpa dig med din beställning behöver vi veta:


  • Vilken verksamhet inom Region Stockholm som upprättat informationen
  • Vilket år informationen är upprättad eller inkommen
  • Vilket ämne eller område informationen rör


Ju fler och detaljerade uppgifter du kan lämna, desto snabbare går det för oss att hitta i arkivet. Har du exempelvis uppgifter om diarienummer, avsändare eller mottagare är det till stor hjälp för oss.

Vem har tillgång till tjänsten?

Alla får ta del av allmänna handlingar som är offentliga och som förvaras hos oss. Du har rätt att vara anonym och du behöver inte heller tala om varför du vill ta del av informationen.

Vilken typ av administrativa handlingar finns att beställa?

Vi förvarar arkiverade handlingar om tjänstgöring inom regionen, arkiv från landstingsråd, landstingfullmäktige, landstingsstyrelsen, skolhem samt handlingar från regionens förvaltningar och bolag inom vård, trafik, regionalplanering och kultur.

 

Handlingar som vi förvarar är till exempel protokoll, avtal och korrespondens, statistik, trycksaker, årsberättelser och myndighetsbeslut av skilda slag.

Finns det några särskilda krav?

Vill du beställa allmänna handlingar som omfattas av sekretess behöver du redogöra för vem du är och varför du vill ta del av informationen. Detta för att vi ska kunna bedöma om informationen kan lämnas ut eller inte.

Vad kostar det?

Vill du bli kontaktad?

Vanliga frågor och svar om beställningar

Vill du beställa handlingar eller annan information gör du det via våra e-tjänster.

Jag vill bli kontaktad
Fyll i dina uppgifter nedan så ringer vi upp dig så snart vi kan. Bra att veta är att vi ringer upp från hemligt nummer, vardagar mellan klockan 9-15. Vi provar att ringa endast två gånger.



Senast uppdaterad den 15 augusti 2019